Nowe zasady bezpieczeństwa na statkach morskich

Przedstawiciele państw UE przyjęli w poniedziałek przepisy, które zmieniają normy bezpieczeństwa statków pasażerskich, digitalizują rejestrację pasażerów statków oraz tworzą jasne ramy inspekcji promów pasażersko-towarowych i szybkich jednostek pasażerskich.

Chodzi o trzy dyrektywy, które w ramach szerszego przeglądu regulacji w tej dziedzinie mają poprawić bezpieczeństwo podróży morskich, uprościć obecne przepisy i obniżyć koszty administracyjne.

Dyrektywa o przepisach i normach bezpieczeństwa statków pasażerskich ma zastosowanie do statków pływających na szlakach krajowych. Opisuje ona wymogi techniczne wobec statków w odniesieniu do konstrukcji, stabilności i ochrony przeciwpożarowej. Chodzi np. o materiały, z których wykonane są jednostki, czy zdefiniowanie różnego rodzaju statków.

Przepisy przewidują, że każde państwo członkowskie musi zapewnić, aby statki pasażerskie (o długości co najmniej 24 metrów) i szybkie jednostki pasażerskie w pełni spełniały wymogi dyrektywy, zanim będą mogły odbywać podróże krajowe.

Z perspektywy pasażerów ważna jest druga przyjęta dyrektywa: o rejestracji osób podróżujących statkami pasażerskimi. Wymaga ona, by armatorzy zdigitalizowali system rejestracji. Chodzi o to, by w razie wypadku służby poszukiwawczo-ratownicze miały natychmiastowy dostęp do informacji o dokładnej liczbie osób na pokładzie i do innych danych.

212

Trzecia dyrektywa – zmieniony system inspekcji dla promów ro-ro (typ statku przystosowany do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów) i szybkich jednostek pasażerskich – wyeliminuje powielanie działań i usunie luki regulacyjne wynikające z tego, że państwa członkowskie stosują obecnie różne systemy takich inspekcji.

Jak poinformowały służby prasowe Rady UE, poniedziałkowe ostateczne głosowanie zamyka procedurę przyjmowania tych aktów prawnych. W listopadzie zostaną one podpisane, a kilka tygodni później opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu. Państwa członkowskie będą miały dwa lata na przeniesienie ich do prawa krajowego.

W Polsce ruch na statkach pasażerskich jest niewielki, ale cały czas rośnie. Z wrześniowych danych gdańskiego portu wynika, że w tym roku zawinęły do niego 63 statki pasażerskie z ponad 31 tysiącami turystów na pokładach. To rekord, bo w poprzednich latach do Gdańska docierało ok. 30 takich jednostek. Port zamierza rozbudowywać infrastrukturę służącą obsłudze ruchu pasażerskiego.

 

Leave a Reply